Isotretinoiini, ei tehoa minulle kunnolla?

Eli olen syönyt 2,5kk isotretinoiini kuuria (yhden 20mg kapselin aamulla ja kaksi illalla) Painoa n. 90kg. Ekat kaksi 100kpl pakkausta Actavis-merkkiä ja nyt alkanut jo kolmatta(kokonaisuudessaan) Orifarmin pakkausta syömään, mutta vieläkin on monia isoja finnejä naamassa vaikka iho paikoittain onkin tasoittunut pienemmistä epätasaisuuksista, onko tämä todella normaalia vielä tässä vaiheessa kuuria??

Jonkin verran on tilanne parantunut mutta ei mitenkään huimasti. Ihoa ja huulia saa kyllä tiheään olla kosteuttamassa ettei tunne muuttuvansa rusinaksi. Söin vuosi sitten tetsasykliini antibioottia 3-4kk ja se tehosi melko hyvin mutta akne palasi muutaman kk päästä. Luulin että kerta jo antibioottikuuri sai aknen minulta kokonaan hetkeksi pois, että tämä kunnon aknelääke tehoaisi tässä ajassa paljon paremmin.

Eli te jotka olette kuurin syönyt tai muuta tietoa asiasta, miten pitkään teillä meni että akne oli kokonaan tai lähes kokonaan poissa?
132984
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 13

Vanhimmat

No, isotretinoiinihan vaikuttaa ihan eri tavalla, vähentäen talirauhasten toimintaa. Kannattaa jatkaa kuuria. Jotain paikallishoitoa ehkä voisi käyttää..

Itse jouduin syömään toisen kuurin, ja näiden jälkeenkin joskus ilmaantuu pienempiä finnejä sinne tänne. Mulla on hyvin rasvoittuva, "öljyvuotoinen", kuten lekuri sanoi, iho, eivätkä kuurit oikeastaan muuttaneet tätä ominaisuutta pysyvästi, ehkä vähensivät kuitenkin. Jatkuvasta "pizzanaaman" kanssa tappelusta pääsin onneksi eroon.

Äänestä

Kiitos vastauksesta. Olen aiemmin käyttänyt Brevoxyl voidetta 2-3 putkiloa ja siitä huomaa vieläkin vaikutuksia, iho on naamassa herkempi kuivumaan kun taas aiemmin naama rasvottui melko paljokin. Joten nuo ei oikeen houkuta. Naamaa kuitenkin tulee pestyä 1-2 krt päivässä.

Miten muuten jos ei vielä tämän 5,5kk kuurin jälkeen olekaan kokonaan parantunut, saako uuden kuurin suoraan ed. perään vai pitikö olla joku tauko lääkkeestä? Ja pitääkö käydä uudestaan ihan lääkärinvastaanotolla että saa reseptin uusittua?

Äänestä
  • Lääke on vasta alkanut tehota, yleensä pari kuukautta menee ennen kuin alkaa iho kohentua.

    Mulla oli muistaakseni jonkin verran taukoa kuurin loppumisen ja viimeisen lekurikontrollin välillä, ja sain sitten toisen kuurin perään pienemmällä annostuksella. Kuulemma toisen kuurin syöminen on mahdollista vuosienkin päästä, ja joskus hoitoa jatketaan pienellä annoksella vuosia.

    Sitä reseptiä ei varmaan uusita ilman ihotautilääkärillä käyntiä. Kuitenkin sen verran vahva aine, rasittaa maksaa ym.

    Muistaakseni en joutunut käymään labrassa enää jatkokuurin aikana, koska maksa-arvoissa eikä veren rasvoissa ollut ilmennyt mitään isommallakaan annoksella.

    Äänestä

  • ........ kirjoitti:

    Lääke on vasta alkanut tehota, yleensä pari kuukautta menee ennen kuin alkaa iho kohentua.

    Mulla oli muistaakseni jonkin verran taukoa kuurin loppumisen ja viimeisen lekurikontrollin välillä, ja sain sitten toisen kuurin perään pienemmällä annostuksella. Kuulemma toisen kuurin syöminen on mahdollista vuosienkin päästä, ja joskus hoitoa jatketaan pienellä annoksella vuosia.

    Sitä reseptiä ei varmaan uusita ilman ihotautilääkärillä käyntiä. Kuitenkin sen verran vahva aine, rasittaa maksaa ym.

    Muistaakseni en joutunut käymään labrassa enää jatkokuurin aikana, koska maksa-arvoissa eikä veren rasvoissa ollut ilmennyt mitään isommallakaan annoksella.

    Akne pillereiden - http://track.fi.derminax.com/product/Derminax/?uid=2484&sid=1386&pid=123&bid=advandec Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.

    Äänestä

Aattelinpa tänne käydä vielä kirjoittaa päivitystä omaan tilanteeseeni heitä muita varten joilla myös mietityttää kuinka pian pitäisi vaikutusten kunnolla näkyä.
Nyt siis itselläni 4kk takana ja kaikki finnit ovat kadonneet naamasta ja aikalailla hartioistakin. Naama vielä punoittaa ja välillä kuumottaa, mutta iho on jo sileän tuntoinen. Eli turhaan epäilin lääkkeen tehoa ja EI tarvitse huolestua mikäli 10vk jälkeenkin on monia finnejä naamassa, kuten aiemmatkin totesivat niin lääke on juuri alkamassa kunnolla vaikuttaa :)

Äänestä

Hei!

Itse en ole koskaan kärsinyt niin pahasta aknesta, että olisi ollut tarvetta lääkekuureihin, mutta onhan noiden pattien kanssa tullut taisteltua...Löysin netistä tosi kivan verrkokaupan: chemical peel shop, josta olen tilannut salisyylihappoa epäpuhtaan ihon hoitoon. Näppylät ja arvet on huomattavasti tasoittuneet ainakin itselläni. Suosittelen kokeilemaan lääkekuurin rinnalle.

Äänestä

Muuten kiva vinkki, mutta kannattaa ottaa selvää saako tretioonihoidon aikana ihoa kuoria hapoilla.
Ohje taisi olla, että ei saa. A-vitamiinin johdainen itsessään ohentaa ihoa kuurin aikana.

Äänestä

Enhän minä tiedä kuin aikuisiän aknesta ja piimä naamiona on ollut tähän mennessä paras lääke (eikä kokeilu maksa mitään).

Ei kannata tuollaisten puolivalmiiden lääkkeiden kanssa leikkiä, tiedä millaiset iho-immuniteettiongelmat tulee päällensä. ;/

Penskana käytin yksittäisiin hammastahtaa, eli sitä supistavaa ja desinfioivaa minttua, mutta eipä sitä nykyään, vaikka hyvä olikin. - Piimä on paras, kun hyvät bakteerit syö ne pahat. :)

Äänestä
  • PS.: Jos haluaa hyvillä bakteereilla pelata, niin ei kannata leikkiä alkoholin tai muun bakteereja tuhoavan aineen kanssa samaan aikaan. ;)

    Äänestä

empä käyttäs enää jos pitäs keskeytä säkin niin on kuluset vielä pappana tallella. tuhoaa muutenkin kropan ja muut.

Äänestä

Kannattaa vetää se kuuri ihan loppuun saakka. Paraneminen voi alkaa vasta kun lähemmäs puoli vuotta on kulunut..

Äänestä

Pari vuotta sitten söin 7kk kuurin. Lääkäri ei varoitellut haitoista ja ihmetteli, kun jälkeenpäin kerroin hänelle kärsineeni mielialanheilahteluista kuurin aikana sekä tinnityksestä, joka kuurista jäi molempiin korviin. En ikinä suosittelisi lääkettä kenellekään, enkä ymmärrä miten ns. ihotautilääkäri voi olla noin vastuuton ja tietämätön. Jos asia otettaisiin esille mediassa laajemmin, tulisivat varmasti monet sivuvaikutuksistaan hiljaa olevat potilaat huutelemaan. Jos otatte kyseisen kuurin niin ottakaa pienellä annostuksella ja mahdollisesti antibioottia kylkeen niin ei jää arpia. Mulle jäi *******, kun en ite tajunnu tuota..

Äänestä

Minulla isotretioniini-kuuri hävittipahemman luokan aknen lopullisesti noin 7 vuotta sitten. Koko ylä-asteen ja lukioajan kärsin vaivasta. Tämän jälkeen finnejä on tullut enää normaali ihmisten tapaan sinne tänne käytetyn ruokavalion mukaan, toisin kuin ennen kuuria.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


aknenaama kirjoitti:

Eli olen syönyt 2,5kk isotretinoiini kuuria (yhden 20mg kapselin aamulla ja kaksi illalla) Painoa n. 90kg. Ekat kaksi 100kpl pakkausta Actavis-merkkiä ja nyt alkanut jo kolmatta(kokonaisuudessaan) Orifarmin pakkausta syömään, mutta vieläkin on monia isoja finnejä naamassa vaikka iho paikoittain onkin tasoittunut pienemmistä epätasaisuuksista, onko tämä todella normaalia vielä tässä vaiheessa kuuria??

Jonkin verran on tilanne parantunut mutta ei mitenkään huimasti. Ihoa ja huulia saa kyllä tiheään olla kosteuttamassa ettei tunne muuttuvansa rusinaksi. Söin vuosi sitten tetsasykliini antibioottia 3-4kk ja se tehosi melko hyvin mutta akne palasi muutaman kk päästä. Luulin että kerta jo antibioottikuuri sai aknen minulta kokonaan hetkeksi pois, että tämä kunnon aknelääke tehoaisi tässä ajassa paljon paremmin.

Eli te jotka olette kuurin syönyt tai muuta tietoa asiasta, miten pitkään teillä meni että akne oli kokonaan tai lähes kokonaan poissa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu