Osteopenia, kortisoni ja luuntiheyden kasvattaminen?

Olen joutunut syömään sairauteen kortisonia ja hiljattain minulla todettiin osteopenia. Lääkäri käski olla huolestumatta ja syödä vain lisäkalsiumia sekä d-vitamiinia. Olen tehnytkin niin, mutta nyt mietin voiko luuntiheys enää parantua / kasvaa kun joskus lopetan kortisonin napsimisen? Tarkoituksena on liikkua ahkerasti ja huolehtia kalsiuminsaannista, mutta onko näiden vaikutus vain sitä, ettei osteopenia etene osteoporoosiksi? Mitään lääkettä minulle ei ole tarjottu. Olen 23-vuotias nainen. Suuret kiitokset mahdollisista vastauksista.
94975
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

olla niin että sinun pitäisi ensin lopettaa kortisoni ennen kuin luustoa voidaan alkaa hoitaa kasvattavilla lääkkeillä, käsittääkseni luusto ei itsestään kasva. Itselläni tuli osteopenia kans kortisonista ja tällä hetkellä lääkityksenä on Zometa infuusio kerran vuodessa ja kalsium ja d-vitamiini 2kertaa päivässä. Kortisonia en tosiaan ole syönyt moneen vuoteen enään ja ikää on kohta 22vuotta.

Äänestä
  • aiota käyttää mitään lääkitystä, vaikka lannerangassa luuntiheys jo osteoporoosin rajoilla. Kalsiumia ja d-vitamiinia kuitenkin kehotettiin syömään. Onkohan tämä ihan tavallinen menettelytapa?

    Äänestä

  • Minä syön kortisonia ja luustoa vahvistavaa yhtä aikaa. Sain lannerankaan osteoporoosin ja osteopenian kortisonista. Nyt olen syönyt kohta vuoden Bonvivaa kerran kuussa ja lisäksi lääkärin määräämää kalkkia kaksi tablettia päivässä.

    Äänestä

  • Täydellisen tietämätön kirjoitti:

    aiota käyttää mitään lääkitystä, vaikka lannerangassa luuntiheys jo osteoporoosin rajoilla. Kalsiumia ja d-vitamiinia kuitenkin kehotettiin syömään. Onkohan tämä ihan tavallinen menettelytapa?

    kyllä ettei sinulle ole alotettu hoitoa, minulle aloitettiin ihan sillä periaatteella koska olen näin nuori ja sinähän et ole kuin vuoden minua vanhempi.

    Äänestä

  • msda kirjoitti:

    kyllä ettei sinulle ole alotettu hoitoa, minulle aloitettiin ihan sillä periaatteella koska olen näin nuori ja sinähän et ole kuin vuoden minua vanhempi.

    en ole saanut hoitoa siksi, että minulla ovat asiaa miettineet vain ne lääkärit, jotka hoitavat perussairauttani johon syön kortisonia. Pitäisiköhän nyt käydä osteoporoosiin perehtyneellä yksityislääkärillä...? Onko sellaisia edes ja millä nimellä kyseisiä lääkäreitä kutsutaan?

    Äänestä

  • Täydellisen tietämätön kirjoitti:

    en ole saanut hoitoa siksi, että minulla ovat asiaa miettineet vain ne lääkärit, jotka hoitavat perussairauttani johon syön kortisonia. Pitäisiköhän nyt käydä osteoporoosiin perehtyneellä yksityislääkärillä...? Onko sellaisia edes ja millä nimellä kyseisiä lääkäreitä kutsutaan?

    minulle osteoporoosilääkkeet on ihan määrännyt perussairauttani hoitaneet lääkärit. Kysäse seuraavan kerran lääkäriltä että miksi et saa hoitoja osteoporoosiisi.

    Äänestä

  • Täydellisen tietämätön kirjoitti:

    en ole saanut hoitoa siksi, että minulla ovat asiaa miettineet vain ne lääkärit, jotka hoitavat perussairauttani johon syön kortisonia. Pitäisiköhän nyt käydä osteoporoosiin perehtyneellä yksityislääkärillä...? Onko sellaisia edes ja millä nimellä kyseisiä lääkäreitä kutsutaan?

    Minäkin syön kortisonia perussairauteeni. Luuntiheysmittaukseen määräsi kuitenkin toista sairautta tutkinut sisätautilääkäri, joka huomasi minun käyttävän kortisonia. Sillä kerralla luuntiheys ei ollut heikentynyt pahasti, eikä lääkkeitä määrätty. Pari vuotta myöhemmin työterveyslääkäri määräsi mittaukseen ja määräsi lääkkeet. Puolisen vuotta sitten kävin fysiatrilla ja hän tuntui myös tietävän paljon osteoporoosista.

    Äänestä

  • msda kirjoitti:

    minulle osteoporoosilääkkeet on ihan määrännyt perussairauttani hoitaneet lääkärit. Kysäse seuraavan kerran lääkäriltä että miksi et saa hoitoja osteoporoosiisi.

    ja kuulemma siihen ei ole tarvetta, koska minulla on vain osteopenia. Useampikin lääkäri on ollut sitä mieltä, että kalsium d-vitamiini ovat riittävää ja tehokkainta hoitoa. Tämä on niin tätä :/

    Äänestä

Minä myös olen joutunut syömään perussairauteeni kortisonia monta vuotta. Tästä seurauksena osteoporoosia. Lääkkeinä nyt kalcipos-d, optinate septimum ja miacalcic nasal, ainakin toistaiseksi. Olen vasta aloitellut, saa nähdä seuraavassa luuntiheyden mittauksessa, onko ollut hyötyä.. Minulla selkärangassa murtumia...-pelottavaa.. Kuinkahan liikunta vaikuttaa tässä tapauksessa, onko apua?? Jos jollain vastaavi kokemuksia, kertoilkaa.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Täydellisen tietämätön kirjoitti:

Olen joutunut syömään sairauteen kortisonia ja hiljattain minulla todettiin osteopenia. Lääkäri käski olla huolestumatta ja syödä vain lisäkalsiumia sekä d-vitamiinia. Olen tehnytkin niin, mutta nyt mietin voiko luuntiheys enää parantua / kasvaa kun joskus lopetan kortisonin napsimisen? Tarkoituksena on liikkua ahkerasti ja huolehtia kalsiuminsaannista, mutta onko näiden vaikutus vain sitä, ettei osteopenia etene osteoporoosiksi? Mitään lääkettä minulle ei ole tarjottu. Olen 23-vuotias nainen. Suuret kiitokset mahdollisista vastauksista.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu