Joo tosiaan mulla oli 2016 Hodgkinin tauti ja sain n. puolivuotta sytoja ja sit parin kuukauden sädehoidot muistaakseni päälle. Sädehoitojen jälkeen alko tulla yskää ja on siis toisinaan ihan sietämätöntä eli yskin päivittäin ja pahimmillaan niin kovaa, että joutuu hieman miettimään, että onko tämä totta. Tulee siis hieman outo olo, kun yskin niin rajusti. Lääkäreille olen kertonut asiasta, mutta eivät oikein ota sitä muuten, kuin että kirjaavat kertomani ylös. Olen hoidossa kaupungissa, jossa ei oikein vastaavaa lääkäriä siis vakinaista ole, joten melkein joka kerta uusi lääkäri vastassa, kun menen tarkastuksiin. Hoitojen aikana tosin oli vakinainen lääkäri, joten asiat meni ihan sujuvasti. Mietityttää toisinaan tämä yskä, mutta pystyn sen kanssa kuitenkin elämään, ei siintä niin suurta haittaa ole, mutta esim. yskäkohtaus autossa tuntuu välillä pelottavalta. Vaskuporttikin ollut jo vuoden ns. ylimääräistä, koska en ole muistanut lääkäreiltä kysyä, kun se vakinainen silloin ehdotti tai totesi, että vuoden päästä voisi sen poistaa. Löytyiskö ajatuksia, että miten mun pitäis reagoida?
Sädehoidon jälkeiset haittavaikutukset, mulla yskä
NuorekasMies
21303
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 2
Vanhimmat
Jos sinulla on noin paljon yskää, vaadi keuhkokuvaa. Voi olla, että Hodgkin on uusinut ja keuhkojen alueella on kasvainmassaa, joka ärsyttää. Itselläni juuri jatkuvasti ärsyttävä yskänrefleksi ja säärien kutina oli Hodgkinin oire.
Jos olet saanut Hodariin bleomysiiniä yhtenä lääkkeenä, se on voinut vaurioittaa keuhkoja. Googleta bleomysiini.